Goda sömnvanor... Zzzz

 

 

Vill du få en bättre sömn? Här följer några tips om hur du kan göra. Testa och se vad som funkar bäst för dig.

Se till att det är mörkt och svalt i sovrummet (ca 17-19 grader)

Undvik uppiggande drycker (kaffe, te, Coca Cola, energidryck) minst fyra timmar innan du lägger dig

Försök lägga dig vid regelbundna tider (fasta rutiner) och när du är sömning

Försök att inte sova för länge (mellan ca 7-9 timmar för en vuxen person) och undvik att sova på dagen (den som ej har svårt att sova och mår bra av en tupplur/microsömn skall naturligtvis fortsätta med det) 

Det bästa mot sömnproblem är att motionera. Din kropp (hjärna, hjärta, muskler, leder, skelett) behöver vara i rörelse och ges möjlighet till fysiskt arbete för att må bra. Ta för vana att göra en aktivitet varje dag (cykla eller promenera till jobbet om det är möjligt, jogga, simma, gympa, gymma, golfa etc.

Du somnar lättare om du inte är uppe i varv när du lägger dig:

-       Ta en promenad på 20-30 min ca en och en halv timma före läggdags

-       Gör avslappning eller tillämpad avspänning innan du somnar (mindfulness)

-       Ta ett varmt bad ca en timme innan läggdags

-       Se till att du inte är hungrig när du lägger dig (inte heller mätt och däst)

Strumpor på fötterna kan vara skönt och sänker kroppstemperaturen så att du 
sover bättre

Använd öronproppar om du störs av ljud. En del sover bättre med ljud omkring sig (öppet fönster för att höra regnet utanför eller TV:n som ”pratar” tyst från ett annat rum)

Endast sömn och/eller sex i sängen, aldrig arbete. Undvik att utsätta ögonen och hjärnan för dator, TV-skärm, iPAD etc vid sänggående. Många läser/lyssnar till skönlitteratur i sängen och blir sömniga/somnar bra av detta

Acceptera efterhängsna tankar/låt tankarna finnas och föreställ dig sedan hur de flyter iväg som löv på ett vattendrag, utan att följa efter dem. För varje gång de kommer tillbaka; acceptera, låt tankarna finnas och föreställ dig på nytt hur de flyter iväg...

Ha penna och block vid sängen om du behöver ”göra dig av med” en tanke/något du ska göra kommande dag” för att inte behöva ligga i sängen och memorera en ”Att-göra-lista”

Gå upp från sängen och gör något annat i ca 15-20 minuter innan du lägger dig igen. T 
ex varm mjölk med honung. 
Välj inte att sätta dig med en dator, mobil eller TV

Oroa dig inte om du har svårt att somna. Kroppen vilar och hjärna sover egentligen aldrig. Du kommer att somna till slut och kroppen kommer att återhämta sig

Ge dig själv omsorg genom att inte anklaga dig eller ligga i sängen och hitta fel hos dig (eller andra). Du är bra precis som du är!

                                               G’natt!

27 feb 2014